کد مطلب:211099 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

طب پیغمبر اسلام
اما پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم خود شخصا تربیت شده مكتب ربوبی بود و بدین دستور عمل می كرد و پانزده سال نان خود را به كمر می بست صبح ها از كوه نور بالا می رفت و در غار حرا به عبادت می پرداخت و از همان غذای خشك و آب كوه استفاده می نمود و لذا فرمود نظافت ریاضت عقلی و بدنی می خواهد و در این باره فرمود:

قال (ص) بئس العبد القاذوره [1] یعنی بدترین بندگان آن است كه چون قاذوره خشك و بی اثر باشد انسان وقتی انسان است كه قدرت عقلی داشته باشد.

و فرمود كل لهو باطل الاثلاث تادیبه الفرس - ورمیه عن قوسه و ملاعبة امراته فانه حق فرمود هر بازیچه باطل است مگر سه بازی - پرورش دادن اسب سواری تیراندازی - بازی با زن خویش ملاعبه و مطایبه با اسب و تیراندازی و مخصوصا با زن خود بهترین سرگرمی است كه سبب تراضی طرفین است.

قال (ص) روحوا القلوب ساعة بعد ساعة [2] زنده و شاد دارید دلها را هر لحظه ی پس از لحظه و در تشریح آن فرمود المعده بیت الداء و الحمیه راس كل دواء و اعط كل بدن ماعود معده خانه درد است و سرچشمه همه امراض از معده است و تعدیل در غذا داروی همه دردها است پس هر چه معده می طلبد به قدری كه بتواند هضم كند به او بدهید نه بیشتر.



[ صفحه 286]



قال (ص) تداووا فما انزل الله داء الا انزل معه الدواء الالسام فانه لادواء له [3] فرمود هر دردی را می توان معالجه كرد مگر مرض سام كه مرگ باشد یا بادسام كه باد مرگ آور است و خداوند هیچ دردی را نداده مگر آن كه دوای آن را آفریده است.

قال (ص) لا تكرهوا مرضاكم علی الطعام فان الله یطعمهم و یسقهیم [4] .

فرمود مرضا را اجبار نكنید به غذا خوردن خود آن مرض و حال كسالت در انقلاب مزاجی طعام و شراب او است.

و قال (ص) فی الحمی اطفؤا حماكم بالماء فرمود تب را به آب دفع كنید و خود پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم هر وقت تب می كرد چند بار آب بر سر می ریخت و در تب آخر عمر فرمود از سه یا هفت چشمه آب مخلوط كنند بر سر و پای او بریزند تا از حرارت تب بكاهد.

قال (ص) اذا وعك دعا بماء فادخل فیه یده

یكی از اصحاب آمد گفت من همسایه ای دارم كه از دل درد می نالد یكی از انصار گفت یك یهودی هست این دردها را معالجه می كند.

قال (ص) بماذا؟ - قالوا بشق بطنه فیستخرج منه شیئا.

عرض كرد شكمش را می درد و چیزی بیرون می آورد و بعد بخیه می كند.

فكره ذلك رسول الله و لم یجبهم فعاودوه مرتین او ثلاث فقال (ص) افعلوا ما شئتم

پیغمبر خدا مدتی ساكت و كراهت از این عمل داشت و جوابی نداد تا دو بار یا سه بار استخاره كرد و رفت و برگشت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود هر چه صلاح است عمل كنید؟ آن انصار یهودی را خواست او هم شكم مریض را پاره كرد و مقداری خون و كثافت بیرون آورد و بخیه كرد و مداوا نمود تا حالش خوب شد به پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم خبر دادند.

فقال (ص) ان الذی خلق الادواء جعل لهادواء و ان خیر الدواء الحجامه و الفصاد و الحبیبه السوداء «الشونیز» [5] .

فرموده خداوند آفریده داروها را و دوای دردها قرار داده و بهترین دواء حجامت و فصد (احمر و ابیض) و دفع كثافات اخلاط می باشد.

این درس تجویز عمل جراحی بود كه تأمل پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم هم برای طریق و شرایط



[ صفحه 287]



عمل بوده نه اصل ماهیت علاج و آن هم شرع مقدس تجویز فرموده به شرط وجود شرایط و علل و اسباب جراحی كه امروز پیشرفت سریعی به وسیله عكس برداری كرده است.


[1] دعائم الاسلام قاضي نعمان مصري متوفي 363 نسخه خطي به نقل طب الامام الصادق ص 16.

[2] مجله البركة المصريه.

[3] سام موت است.

[4] دعائم الاسلام.

[5] دعائم الاسلام - به نقل طب الامام الصادق (ع) ص 16.